خانه » آرشیو خبرها » گلایه‌های حمل و نقلی بخش خصوصی در خراسان

گلایه‌های حمل و نقلی بخش خصوصی در خراسان

۲۶ آذر ماه در تقویم رسمی ایران مقارن با روز ملی حمل‏‌ونقل است و این مناسبت تقویمی بهانه‌ای بود تا اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‏المللی خراسان رضوی را با حضور تعدادی از اهالی رسانه‎های استان دور یک میزگرد هم آورد تا این فعالان عرصه حمل‎ونقل و ترانزیت از دغدغه‎ها و مشکلات این حوزه بگویند.

بی‎توجهی مسئولان به حوزه حمل‎ونقل بین‎المللی و تعریف نشدن جایگاه مشخص این حوزه در اقتصاد کشور، تعدد دستگاه‎های مربوطه و در عین حال نبودن متولی معین، به‌روز نبودن قوانین و ضرورت بازنگری آن‎ها، فرسودگی ناوگان، بروکراسی اداری پیچیده در این حوزه و …. همه و همه از دغدغه‎های فعالان بخش خصوصی حوزه حمل‎ونقل بین‎المللی است و به اعتقاد آن‌ها مجموع این مسائل باعث شده زنگ خطر حذف ایران از ترانزیت منطقه به صدا در بیاید و با ادامه روند فعلی کشورهای منطقه به دنبال کریدورهای جایگزینی در حوزه ترانزیت باشند و این امر نیز تعطیلی شرکت‎های حمل‏ونقل و در نتیجه بیکار شدن تعداد زیادی از فعالان این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

دور خوردن ترانزیت ایران

رئیس انجمن صنفی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی خراسان رضوی در این نشست با اشاره وجود حدود ۲۰۰ شرکت حمل‎ونقل در استان، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کالا به آسیای میانه و افغانستان توسط شرکت‎های استان انجام می‎شود.

احمد زمانیان یزدی با بیان اینکه حدود ۷۰۰۰ دستگاه از ناوگان ملی حمل‎ونقل بین‎المللی کشور تحت پوشش شرکت‎های خراسان رضوی است، افزود: بنابراین خراسان رضوی یکی از قطب‎های حمل‎ونقل بین‎المللی محسوب می‎شود و در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

وی با انتقاد از بی‎توجهی مسئولان و به تبع آن عدم استفاده از ظرفیت‎های حوزه حمل‎ونقل بین‎المللی در اقتصاد کشور، گفت: همین امر باعث شده امروز شاهد این باشیم که با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، گاهی ترانزیت از مسیر کشورمان تنها به اجبار صورت می‎گیرد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی استان علت دور خوردن ایران در ترانزیت را بروکراسی اداری طولانی برشمرد و با تأکید بر اهمیت سرعت در بحث ترانزیت، خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما میانگین توقف کالاهای ترانزیتی در حالت خوش‎بینانه بین هفت تا ۱۰ روز است در حالی که در ترانزیت‎ بین‎المللی توقف معنایی ندارد؛ دخالت سازمان‎های متعدد نیز از دیگر عواملی است که باعث این امر شده است.

زمانیان یزدی حضور کمرنگ مسئولان دولتی در مجامع حمل‎ونقلی بین‎المللی را علاوه بر موارد مذکور از دیگر عواملی دانست که باعث تضعیف ترانزیت ایران در سطح بین‎المللی شده است و تصریح کرد: دولت برای بهبود وضعیت باید به دنبال رفع مشکلات باشد که کاهش بروکراسی اداری، عدم اعمال نظرهای شخصی دولتی‎ها در اجرای قوانین و مقررات، بازنگری قوانین و به‎روز شدن آن‎ها و تمکین دستگاه‎های دولتی از قانون از جمله مواردی است که باید مدنظر دولت باشد.

وی این نکته را هم یادآور شد: با ادامه روند فعلی امکان خروج سرمایه‎گذاران شرکت‎های حمل‎ونقل از این حوزه وجود دارد.

تعدد دستگاه‎های مرتبط با حوزه حمل‎ونقل

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی استان هم در این نشست با اشاره به اینکه حدود ۲۵ دستگاه در امر ترانزیت کشور دخیل هستند، عنوان کرد: تعدد دستگاه‎ها باعث کندی روند ترانزیت شده است؛ در حال حاضر متوسط توقف محموله ترانزیتی در مرزهای خروجی کشور حدود پنج روز است که زیاد است.

علی روحی با اشاره به اینکه از سال ۷۵ فعالان و متولیان حوزه حمل‎ونقل بین‎المللی به ضرورت بازنگری قوانین این حوزه پی برده‎اند و بر آن تأکید کرده‎اند، افزود: اما پس از گذشت ۲۰ سال توجه چندانی به این مسأله نشده است؛ برای مثال اگرچه در سال ۹۱ قوانین گمرکی مرتبط با حوزه ترانزیت مورد بازنگری قرار گرفت اما ابلاغ آیین‎نامه آن به تازگی و با چهار سال تأخیر انجام شد.

وی همچنین از عدم حضور بخش خصوصی در تصمیم‎گیری‎های دولتی انتقاد کرد و در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده حمل‎ونقل بین‏المللی کشور نیز گفت: میانگین عمر این ناوگان در کشور ما حدود ۲۵ سال است که این امر باعث افزایش هزینه‌ها می‎شود و تأثیر بسیاری بر جابه‎جایی کالاها از مسیر ایران دارد و نوسازی این ناوگان فرسوده نیازمند توجه ویژه دولت است؛ در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکی در این زمینه حدود ۱۵ درصد اما راننده توان پرداخت آن را ندارد.

سردرگمی در حوزه حمل‏‎ونقل

دیگر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی استان با بیان اینکه در این حوزه دچار سردرگمی و روزمرگی شده‎ایم، تصریح کرد: حمل‎ونقل بین‏المللی برای مسئولان در اولویت قرار ندارد و همین امر باعث شده به این بخش اهمیت داده نشود.

مجید محتاج خراسانی با بیان اینکه در اقتصاد کشور جایگاه حمل‎ونقل بین‎المللی و ترانزیت به درستی تعریف نشده است، عنوان کرد: علاوه بر لزوم تعریف و درک جایگاه ترانزیت در اقتصاد کشور، دولت و بخش خصوصی باید به این نتیجه برسند که مقابل هم نیستند و در کنار هم قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران باید در کریدورهای حمل‏ونقلی جهان حضور داشته، گفت: با ادامه روند فعلی در کریدورهای ترانزیتی آینده جهان جایی نخواهیم داشت.

مسیرهای ترانزیتی جایگزین ایران

یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی هم در بخشی از این نشست معضل اقتصاد کشور را دولتی بودن دانست و گفت: به همین دلیل در کشور ما همیشه بخش خصوصی باید تابع اوامر دولت باشد.

جواد نوریان جویمند با اشاره به افزایش هزینه‎های ترانزیت در کشور و نیز کند بودن سرعت آن، تنها مزیت کشور را برای ترانزیت، امنیت موجود برشمرد و خاطرنشان کرد: همین امر باعث شده تجار کشورهای همسایه مسیرهای جایگزین را ترجیح دهند.

وی با اشاره به جای خالی مسئولان دولتی کشور در نخستین همایش جهانی حمل‌ونقل پایدار که آذر ماه سال جاری در عشق‎آباد ترکمنستان برگزار شد، عنوان کرد: ظاهرا قرار بود وزیر راه در این همایش حضور یابد اما وی به دلیل همزمانی با تصادف قطار تبریز- مشهد حضور نداشت؛ در این همایش برخی مسیرهای ترانزیتی جایگزین برای ایران پیشنهاد شد که اگرچه برای رسیدن به اروپا طولانی‎تر از مسیر ایران است اما کشورهای این مسیر با حذف تعرفه‎های ترانزیتی و ارائه تسهیلات، افزایش هزینه‌ها را جبران کرده‎اند و می‎توان گفت به نوعی برای حذف ایران از ترانزیت منطقه هم‌پیمان شده‌اند و این زنگ خطری است که اکنون به صدا در آمده است.


منبع خبری : دنیای اقتصاد

پاسخ بدهید