خانه » آخرین اخبار » حمل ونقل تاوان رکود در سایر بخش ها رامی دهد

حمل ونقل تاوان رکود در سایر بخش ها رامی دهد

سید احسن علوی:

◄ حمل‌ونقل تاوان رکود در سایر بخش‌ها را می‌دهد

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:تا زمانی که صنعت حمل‌ونقل باید تاوان رکود و بیکاری سایر بخش‌ها را بدهد، وضع معیشت راننده و فعالان حمل‌ونقلی بهبود نخواهد یافت.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس معتقد است برای حل‌وفصل مشکلات صنعت حمل‌ونقل ابتدا باید برای این صنعت برنامه‌ریزی شود.

 سید احسن علوی، به تشریح وضعیت کامیون‌داران پرداخت و با توضیح اینکه اکنون با سبقت میزان کامیون از میزان بار مواجه هستیم، گفت: «تا زمانی که صنعت حمل‌ونقل تاوان رکود و بیکاری سایر بخش‌ها را بدهد، وضع معیشت راننده و فعالان حمل‌ونقلی بهبود نخواهد یافت.

او معتقد است در شرایطی که طرح‌های نوسازی ناوگان باری راه به جایی نبرده است باید دوباره برای حل مشکلات معیشتی رانندگان، طرح سخت و زیان‌آور بودن مشاغل مرتبط با بخش حمل‌ونقل را در مجلس به جریان بیندازیم.

وی در خصوص نگرانی کامیون‌داران از نبود بار کافی گفته است:متأسفانه صنعت حمل‌ونقل در حال حاضر از بیکاری به‌وجودآمده در سایر بخش‌های کشور لطمه دیده است. هر  کسی بیکار می‌شود یک خودرو اعم از سنگین و سبک می‌خرد و وارد حوزه کاری ناوگان جاده‌ای مسافری و باری می‌شود. تا زمانی هم که صنعت حمل‌ونقل باید تاوان رکود و بیکاری سایر بخش‌ها را بدهد، وضعیت معیشت راننده و فعالان حمل‌ونقلی بهبود نخواهد یافت. اکنون وضع واردات و صادرات در شرایطی است که به تعداد کافی در پایانه‌ها بار وجود ندارد و برای همین است که هر روز به بیکاری این قشر اضافه می‌شود.

 وی ادامه داد: در کشور بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال داریم که در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، حدود ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و متأسفانه طرح‌های نوسازی به دلیل وضعیت نابسامان بانک‌ها و سهم ناچیزی که در کمک به خرید کامیون‌های نو می‌توانند داشته باشند، معمولاً راه به جایی نمی‌برد.

علوی گفت: ما هم می‌دانیم که رانندگان حمل‌ونقل کالا بی‌انگیزه هستند و نیازی به نوسازی احساس نمی‌کنند، زیرا معتقدند توزیع بار در مبادی ورودی کشور عادلانه نیست و درآمد کسی که با کامیون نو به امر حمل‌ونقل مشغول است، با کسی که با کامیون فرسوده فعال است، تفاوتی ندارد. البته نه‌تنها کامیون‌های ما بلکه همه ناوگان عمومی ما عمر متوسط را رد کرده‌اند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: واقعیت این است که ابتدا باید برای صنعت حمل‌ونقل کشور برنامه‌ریزی شود تا خودبه‌خود در دل این داستان مشکل فعالان این حوزه هم حل شود. دو دهه است که در حال مطالعه درباره حمل‌ونقل هستیم، اما این مطالعات تاکنون به جایی نرسیده است. اکنون حجم جابه‌جایی بار و مسافر در بخش جاده خیلی زیاد است. متأسفانه دسترسی به خطوط ریلی خیلی کم است و چگالی راه‌آهن به نسبت جمعیت کشور خیلی پایین است. نسبت طول راه‌آهن به سطح کشور ۷/۵ کیلومتر است، در حالی که در کشورهای عضو اتحادیه راه‌آهن ۴۴ کیلومتر است.

پاسخ بدهید