خانه » آخرین اخبار » کاظم زاده : افزایش تعرفه حمل و نقل جاده ای در راستای حمایت از سرمایه گذار خصوصی است

کاظم زاده : افزایش تعرفه حمل و نقل جاده ای در راستای حمایت از سرمایه گذار خصوصی است

کاظم زاده : افزایش تعرفه حمل و نقل جاده ای در راستای حمایت از سرمایه گذار خصوصی است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: سرمایه گذار باید بداند، سود لازم بر می گردد و به همین دلیل افزایش عوارض حمل و نقل جاده ای امری معقول و در راستای حمایت از سرمایه گذار خصوصی است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع گران شدن عوارض حمل و نقل جاده ای و با حضور داوود کشاورزیان مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شادمهر کاظم زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.
داوود کشاورزان در آغاز با اشاره به اینکه به جز دو الی سه آزادراه، بقیه آزادراه ها از محل منابع بانک ها، موسسات مالی، صندوق بازنشستگی و شرکت های خصوصی احداث شده اند، گفت: طبیعی است سرمایه گذارانی که در ساخت این آزادراه ها سرمایه گذاری کرده اند، انتظار دارند اصل و فرع سرمایه شان را در مدت معقولی برداشت کنند. برخی از این آزادراه ها بیش از دو دهه از عمر ساخت شان می گذرد اما کماکان سرمایه اولیه و سود مورد انتظار سرمایه گذار دریافت نشده است.
وی اشاره کرد: وظیفه تعیین نرخ عوارض حمل و نقل جاده ای نیز بر عهده وزیر راه و شهرسازی است که هر سال با توجه به ترافیک عبوری از این آزادراه و تورم سالیانه، نرخ را بازنگری می کند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سال گذشته بازنگری در نرخ آزادراه نداشتیم و آخرین بازنگری مربوط به سال ۹۵ بود و طبیعی بود انتظار سرمایه گذاران، بازنگری در این سرمایه گذاری بود.
رئیس سابق سازمان راه داری و حمل و نقل جاده ای درباره میزان افزایش عوارض حمل و نقل جاده ای بیان کرد: نرخ های جدید به طور متوسط حدود دو الی سه درصد بالاتر یا پایین تر از نرخ تورم خواهند بود.
دکتر شادمهر کاظم زاده نماینده مجلس در آغاز با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در بخش عمرانی، گفت: حجم پروژه های عمرانی که دولت ها تعریف کرده اند باعث شده بالای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در حال حاضر وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که از سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم. البته سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در حوزه باید اطمینان لازم را کسب کند یعنی بداند با یک فراغ بال، سود لازم را بر می گرداند و به همین دلیل افزایش عوارض حمل و نقل جاده ای امری معقول و در راستای حمایت از سرمایه گذار خصوصی است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس از سختی های سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش حمل و نقل گفت و عنوان کرد: روکش جاده ها عموما بعد از ده سال از بین می روند و این باعث استهلاک سرمایه ها می شود زیرا باید روکش مجدد برای آسفالت و جاده تهیه کنند. بنابراین بر اساس قرارداد اولیه و نرخ تورم سالیانه، درصدی به حق تعرفه برای آزادراه ها و راه ها تهیه شود.

پاسخ بدهید