خانه » آرشیو خبرها » آغاز به کارسامانه جریمه هوشمند کامیون ها از شهریورماه

آغاز به کارسامانه جریمه هوشمند کامیون ها از شهریورماه

مقام مسؤول در وزارت راه خبر داد

آغاز به کار سامانه جریمه هوشمند کامیون‌ها از شهریورماه

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به آخرین هماهنگی‌های صورت‌گرفته با نیروی انتظامی قرار است سامانه جریمه هوشمند از ابتدای شهریورماه به صورت مرحله‌ای در ۱۰ ایستگاه شروع به فعالیت کند.

فرامرز مداح، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت اجرای سامانه جریمه هوشمند در جاده‌های کشور، گفت: با توجه به آخرین هماهنگی‌های صورت‌گرفته با نیروی انتظامی قرار است این سامانه از ابتدای شهریورماه به صورت مرحله‌ای و در ۱۰ ایستگاه شروع به فعالیت کند و راه‌اندازی اولین ایستگاه آن هم مربوط به محور کاشان-قم خواهد بود.

وی درباره چگونگی عملکرد این سامانه گفت: پس از عبور خودروها از روی سیستم‌ WIM یا همان «دستگاه‌ توزین حین حرکت» که در جاده‌ها قرار گرفته اند، وزن خودروها مشخص می شود. در صورتیکه سیستم WIM  خودروهایی را با وزن بیشتر تشخیص دهد از آنها عکس می‌گیرد و پلاک شناسایی خودروها توسط دوربین های پلاک خوان ثبت می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سامانه جریمه هوشمند با سامانه بارنامه برخط در ارتباط است، توضیح داد:  پس از اتصال این دو سامانه اطلاعات ناوگانی که بدون اخذ بارنامه، اقدام به حمل بار کرده‌اند، جهت اعمال قانون به نیروی انتظامی معرفی می‌‎شوند.

مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان راهداری خاطر نشان کرد: ایمن‌سازی جاده‌ها  و مبارزه با قاچاق کالا از جمله ضرورت‌های شکل‌گیری سامانه جریمه هوشمند است.

وی با اشاره به معایب کنترل فیزیکی بارنامه توسط نیروی انتظامی گفت: به صورت طبیعی متوقف کردن تمام ناوگان برای کنترل بارنامه، مقدور نیست و علی‌رغم تمام تلاش ماموران نیروی انتظامی طبق آمارگیری سال گذشته حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد فرار بارنامه‌ای در کشور رخ داده است.

مداح در مورد امکان اعتراض رانندگان به عملکرد سامانه جریمه هوشمند گفت: هر چند مذاکراتی برای اینکه محل عمومی‌تری مانند مراکز پلیس به علاوه ۱۰ برای این امر در نظر گرفته شود، در دست پیگیری است اما در حال حاضر رانندگان جهت ثبت اعتراضات خود می‌توانند به اجرائیات مراجعه کنند. البته در این زمینه می‌توان با اطمینان خاطر گفت که در اعلام صدور بارنامه و اعمال جریمه تقریبا هیچ اشتباهی رخ نمی‌دهد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری در پایان ضمن اشاره برخی انتقادات مطرح در مورد سامانه جریمه هوشمند گفت: ممکن است برخی رانندگان به دلیل هزینه‌های جانبی اخذ بارنامه، نسبت به اجرای این طرح بدبین باشند اما باید به این عده اطمینان خاطر داد که آنها نیز از کنترل هوشمند بارنامه منتفع خواهند شد چرا که میزان تخصیص سوخت به ناوگان بر اساس پیمایش و میزان اخذ بارنامه صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، سامانه جریمه هوشمند و انطباق اطلاعات کامیون‌های عبوری با بارنامه الکترونیکی آخرین حلقه در مبارزه با قاچاق کالا در بخش حمل کالا خواهد بود که در صورت تکمیل آن انتقال و حمل کردن کالای قاچاق در جاده‌های رسمی و آزادراه‌های کشور بسیار دشوار خواهد شد.

پاسخ بدهید